Czym jest konfigurator produktu i kto powinien w niego zainwestować?
Szczególnie teraz, gdy rynek e-commerce rozwija się w niespotykanym wcześniej tempie, umożliwienie klientom złożenia, a następnie zamówienia zindywidualizowanego produktu, daje firmom szanse na szybkie zwiększenie udziału w rynku i wolumenu sprzedaży.
Wybierając ofertę turystyczną, zamawiając meble czy pizzę, klienci chętnie korzystają z możliwości dobrania takich cech produktu, które w największym stopniu odpowiadają na ich indywidualne potrzeby. Taką szansę dają im coraz częściej stosowane konfiguratory produktu.
Czym jest konfigurator produktu?
Konfigurator produktu to rodzaj aplikacji, która daje klientowi lub sprzedawcy możliwość doboru odpowiednich elementów i cech produktu końcowego, zależnie od oczekiwań odbiorcy. Pozwala na personalizację produktu i jego szybką wycenę, a niejednokrotnie także na obejrzenie wirtualnego modelu produktu finalnego. Najczęściej konfiguratory są wykorzystywane w sklepach i na stronach internetowych, w kioskach sprzedażowych oraz w systemach ofertowania pracowników działów handlowych.
Co może być przedmiotem konfiguracji?
Konfigurować można w zasadzie każdą z cech produktu. Wszystko zależy więc od tego, jaką specyfikę ma dany produkt. Jeżeli jest to kanapa, klient może określić m.in. wymiary, kształt, kolor czy materiały, z jakich jest zbudowana. W przypadku tortu dojdą smaki, zdobienia, indywidualne dedykacje. Coraz częściej jednak na rynku wykorzystuje się także konfiguratory usług , a wtedy zespół cech może być jeszcze bardziej złożony.
Jakie są przyczyny wzrostu zainteresowania konfiguratorami produktów?
U podstaw sukcesu konfiguratora produktów leży fakt, że łączy on potrzeby obu stron sprzedaży – klienta i oferenta. Klient może dobrać najlepsze dla siebie opcje, dokonać wyboru pomiędzy poszczególnymi wariantami produktu czy usługi, często robiąc to w dogodnym dla siebie miejscu i momencie. Producent zaś podejmuje kontakt z już zdecydowanym i pewnym swoich preferencji klientem.
Najczęściej konfiguratory są wykorzystywane w sklepach i na stronach internetowych, w kioskach sprzedażowych oraz w systemach ofertowania pracowników działów handlowych.
W jakich branżach sprawdza się konfigurator produktów?
Po konfiguratory sięgają te branże, w których rośnie potrzeba dopasowania oferty do potrzeb klienta, a proces produkcji umożliwia taką indywidualizację. Są to więc m.in. meble, łodzie i jachty, przyczepy kempingowe i kampery, maszyny i linie produkcyjne, urządzenia specjalistyczne, systemy wentylacyjne czy spawalnicze, ale także torty, usługi turystyczne czy eventowe.
Warto dodać, że duża część konfiguratorów prócz kalkulacji danego zestawienia, prezentuje też klientowi projekt produktu. Dzięki temu może on zobaczyć, często w formie modelu 3D, jak wygląda ostateczny efekt jego doboru i – w razie potrzeby – skorygować to, co ostatecznie zamówi.
Konfigurator produktów to narzędzie automatyzacji sprzedaży, sprawdzi się zatem także u tych przedsiębiorstw, które chcą zwiększać wolumen sprzedaży z wykorzystaniem Internetu, zamiast inwestować w tradycyjne punkty sprzedaży i personel handlowy.
Co zyskuje firma decydująca się na wdrożenie konfiguratora produktów?
Jest wiele przesłanek do tego, by zainwestować w konfigurator:
- Po pierwsze firma zyskuje na atrakcyjności i buduje swoją markę. W miejsce tradycyjnych katalogów czy prezentacji produktów na stronie internetowej, daje klientowi do ręki atrakcyjne, interaktywne narzędzie.
- Po drugie – umożliwia mu znalezienie odpowiedzi na indywidualne potrzeby. Kastomizacja jest rosnącym trendem, a klienci są gotowi zapłacić więcej za możliwość zakupienia produktu, który idealnie odpowiada na ich zapotrzebowanie.
- Kolejnym ważnym argumentem jest zwiększenie szansy na sprzedaż. Klient, który poświęcił czas na dobór elementów idealnego produktu, niechętnie wycofa się z tego procesu i nie zaprzepaści pracy włożonej w konfigurację. Sprzedaż przez Internet oznacza również powiększenie rynku, często nawet do wymiaru międzynarodowego.
Konkluzja
Na konfigurator produktów trzeba patrzeć jak na inwestycję, która przynosi korzyści zarówno przedsiębiorstwu, jak i jego klientom. To klasyczna sytuacja win-win, gdzie obie strony zyskują do siebie zaufanie, a także oszczędzają czas i niwelują źródła nieporozumień.