Jak konfigurator produktu może wspomóc producentów łodzi?
Indywidualizacja produktu rośnie na znaczeniu. W wielu branżach jest to wręcz standard, a każde zlecenie to jedyny w swoim rodzaju zestaw cech produktu. Na indywidualizację postawiła polska branża jachtowa.
Dlaczego klienci chcą indywidualizować swoje jachty?
Najdroższy na świecie jacht, mierzący 180 metrów, wart jest ponad 600 mln dolarów, podczas gdy najdroższy samochód kosztuje niespełna 30 mln dolarów! Proporcja ta świetnie pokazuje, jak prestiżowym i drogim rynkiem są łodzie i jachty. I choć największą grupę jachtów stanowią te o wiele mniejsze – ok. 24 metrowe – nadal są to produkty drogie i przyciągające wymagających klientów.
A wszędzie tam, gdzie jest bogaty i wymagający klient, pojawia się także potrzeba indywidualizacji. Jacht czy katamaran to obiekt budujący markę własną posiadacza. To tam zaprasza się przyjaciół i kontrahentów, dlatego każdy jego detal musi świadczyć jak najlepiej o tym, kogo stać było na taki zakup. Dobiera się zarówno cechy techniczne, jak i wykończeniowe łodzi. Już sam kolor i typ drewna to wybór z ponad stu opcji, a rodzajów tapicerek czy elementów dekoracyjnych jest jeszcze więcej.
Co indywidualizacja oznacza dla producentów?
Skoro elementów łodzi są tysiące, a każdy z nich może zostać dobrany spośród dziesiątek czy setek opcji, łatwo domyśleć się, jak trudna jest praca sprzedawcy. Musi nie tylko dobrze zrozumieć potrzeby klienta i zaprezentować mu poszczególne opcje do wyboru, ale także pilnować, by kolejne elementy współgrały ze sobą i spełniały określone kryteria techniczne, a także…mieściły się w budżecie kupującego. To tak, jakby osoba kupująca samochód chciała zadecydować o każdym jego elemencie – od koloru lakieru i rodzaju felg, przez typ wycieraczek po wygląd uchwytu na kubek. Dodatkowym wyzwaniem jest też konieczność bieżącego pilnowania, by ofertować tylko te elementy, które są aktualnie dostępne na rynku. Wymaga to pracy na wielu różnych katalogach, papierowych i elektronicznych, przerzucania się z centymetrów na cale i stopy, a z dolarów na złotówki i odwrotnie.
Wszystkie te zadania wymagają czasu. A klienci niecierpliwią się czekając zbyt długo na ofertę. Szczególnie teraz, gdy rynek łodzi i jachtów szybko rośnie, czas reakcji jest bardzo ważny – od niego zależy, czy proces sprzedaży zakończy się sukcesem.
W jaki sposób automatyzacja konfiguracji może przyspieszyć sprzedaż?
W ostatnich latach gwałtownie rośnie zainteresowanie producentów łodzi automatyzacją sprzedaży. Z jednej strony jest to spowodowane chęcią przyspieszenia procesu ofertowania, z drugiej – możliwością udostępnienia konfiguratora klientom, którzy chcą samodzielnie przejść przez etap doboru. Konfiguratory produktu umieszczane są zatem zarówno w tabletach sprzedawców, jak i na stronach internetowych producentów.
Najważniejszą korzyścią z takiego rozwiązania jest fakt, że czas potrzebny na złożenie produktu i wycenę całości skraca się z kilku-kilkunastu dni do kilkunastu minut. Ale są też inne plusy. Zmniejsza się na przykład ilość błędów w doborze, gdyż to algorytmy pilnują, aby wszystkie elementy do siebie pasowały. Skraca się także i poprawia jakość samej produkcji, gdyż konfigurator produktu może sprawdzać dostępność poszczególnych elementów w magazynie oraz wysyłać zamówienia, w przypadku niedoborów.
Tym, co dodatkowo wpływa na sprzedaż, jest możliwość wyposażenia konfiguratora w moduł, który szybko generuje wizualizację 3D skonfigurowanej łodzi i pozwala klientowi zobaczyć swój obiekt marzeń. Konfigurator pozwala też szybko przygotować ofertę w dowolnym języku, zindywidualizować ją pod względem kolorystyki czy czcionki oraz zadbać o jej elegancję. A wisienką na torcie jest fakt, że jest to też opcja o wiele bardziej ekologiczna, niż tradycyjne katalogi i oferty papierowe.
Nasze liczne kontakty z branżą szkutniczą, wizyty na krajowych i zagranicznych targach oraz obserwacja rynków odbiorców dają nam pewność, że najbliższe lata w branży upłyną pod znakiem inwestycji w konfiguratory produktu. Z radością podejmiemy się tego wyzwania!