5.7.2023
3
min czytania

Jak konfiguratory poprawiają relacje między sprzedażą a produkcją? (cz. 2)

Konfiguracja
digitalizacja
Zarządzanie

W poprzednim odcinku postawiliśmy tezę, że algorytmy konfiguratorów produktu potrafią zniwelować wiele napięć na tradycyjnym polu minowym w każdym przedsiębiorstwie, jakim jest współpraca pomiędzy działami sprzedaży i produkcji. Przytoczyliśmy tam argumenty związane głównie z usprawnieniem komunikacji pomiędzy oboma działami. Teraz chcielibyśmy przedstawić dowody na to, że konfigurator zmniejsza ilość pracy oraz ryzyka nieporozumień w samym procesie produkcyjnym.

Działy produkcji zazwyczaj zgłaszają wobec kolegów ze sprzedaży zastrzeżenia co do tego, iż ofertując nie sprawdzają oni dostępności surowców czy półproduktów oraz nie znają aktualnych możliwości produkcyjnych swojej firmy. Konfigurator ma szansę zająć się także i tym tematem.

Komunikacja z systemem kolejkowania zleceń produkcyjnych

W każdym przedsiębiorstwie zdarzają się okresy, gdy zleceń produkcyjnych jest więcej niż przeciętnie, przez co czas oczekiwania na realizację wydłuża się. Nie zawsze jednak ta informacja dociera do działów sprzedaży, które ofertują nowym klientom standardowy czas realizacji zlecenia. Konfigurator produktu może zostać powiązany z systemem kolejkowania produkcji i tym samym podawać w ofercie bardziej realne czasy oczekiwania. Sprzedawca nie musi się potem tłumaczyć klientowi ani wywierać presji na dział produkcji, by ratował sytuację.

Stałe zasilanie aktualnymi informacjami o dostępności

Tworząc konfigurator nie można, a na pewno nie warto, pominąć tego etapu, kiedy do algorytmu podpina się bazy danych poddostawców. Wcześniej często wiedza o tym, jakie są aktualne ceny poszczególnych półproduktów oraz jaka jest ich dostępność, była rozproszona. Część przychodziła do firmy w postaci Excelów, część jako linki do podstron z ofertą, czasem były to katalogi papierowe, a bardzo często – telefon do sprzedawcy w firmie partnerskiej.

Budując konfigurator można ułatwić pracę działowi produkcji poprzez scalenie konfiguratora z systemami magazynu i zakupów.

Dobrze jest zebrać i ujednolicić wszystkie te informacje (co do nazwy, sposobu podawania wymiarów i wag, itp.), a następnie przyporządkować je do konfiguratora w postaci danych aktualizowanych przez samych poddostawców. Tak funkcjonujący system niweluje ryzyko zaofertowania czegoś, co już dawno przestało być dostępne, albo czego cena znacząco się zmieniła.

Automatyczne powiązania z zakupami i magazynem

Budując konfigurator można iść krok dalej i ułatwić pracę działowi produkcji poprzez scalenie konfiguratora z systemami magazynu i zakupów. Dobierając elementy rozwiązania poprzez konfigurator sprzedawca będzie mógł nie tylko automatycznie sprawdzić, czy stan magazynowy pozwala na szybką realizację produktu, ale też akceptując zamówienie automatycznie zainicjować proces uzupełniania stanów magazynowych. Tym samym koledzy z produkcji nie będą musieli trudzić się sprawdzaniem, czy mają pod dostatkiem półproduktów ani składać zamówienia na odpowiednie zakupy.

Powiązanie konfiguratora z systemem produkcyjnym

Wiele przedsiębiorstw inwestujących w konfiguratory produktów idzie o krok dalej i włącza je w system zarządzania produkcją. Zestawienie danego produktu, zaakceptowane przez algorytm, który pilnuje jego poprawności, jest następnie przetwarzane na odpowiedni program dla urządzeń produkcyjnych. Te zaś, często przy zerowym lub minimalnym udziale człowieka, wytwarzają w "realu" to, co chwilę wcześniej stanowiło projekt wirtualny. Tym samym konfigurator staje się elementem świetnie działającego modelu Przemysłu 4.0.

O tym, jak wygląda taki system i jak w praktyce łączymy prace konfiguratora z pracą maszyn produkcyjnych, opowiemy w kolejnym artykule, który już wkrótce!