Jakie korzyści przynoszą konfiguratory produktów na etapie ofertowania?
Coraz więcej firm inwestuje w opracowanie i wdrożenie na rynek dedykowanych konfiguratorów dla swoich produktów. Co sprawia, że to narzędzie wsparcia sprzedaży staje się tak popularne?
Inwestycja w każde nowe rozwiązanie, szczególnie to, które odnosi się do kontaktu z rynkiem i sprzedaży, musi być uzasadnione biznesowo. Zebraliśmy poniżej najważniejsze argumenty, na jakie wskazują nam przedsiębiorstwa, które zdecydowały się już na wdrożenie konfiguratorów produktów.
Argument 1 - czas
Czas to pieniądz. To powiedzenie chyba jeszcze nigdy nie było tak dosłowne, jak dzisiaj. Klient nie chce czekać kilku dni na otrzymanie oferty. Im szybciej mu ją dostarczymy, tym większe mamy szanse, że jego entuzjazm do zakupów nie minie. I nie chodzi wyłącznie o typowe dobra kupowane pod wpływem emocji, jak perfumy czy wieczne pióra.
Często za zakupem nowego telewizora czy decyzją o wakacjach w tropikach też stoją emocje – jakiś incydent, który stał się przysłowiową kroplą przepełniającą dzbanek. Dla przykładu, po upalnym weekendzie wielu klientów decyduje się na zamówienie klimatyzatorów. Jeśli na wycenę przyjdzie im czekać dwa tygodnie, to ich pragnienie zakupu może ostygnąć, szczególnie gdy upały w tym czasie się nie powtórzą.
Dla naszych klientów czas jest też często najważniejszym kryterium wyboru dostawcy. Jeśli konkurenci mogą szybciej zareagować na jego potrzeby (a w przypadku zestawiania ofert przez firmy posiadające i nie posiadające konfiguratora różnica może sięgać nawet tygodni), to im powierzy realizację. Konieczność dłuższego niż u innych dostawców oczekiwania na ofertę może wręcz odebrać jako brak zaangażowania.
A zatem możliwość szybkiej reakcji na zapytanie klienta może dać firmie szansę na kontrakt.
Argument 2 - mniejsze ryzyko błędów
Niestety, błędy w kalkulacjach dla klientów są dość powszechnym zjawiskiem. Szczególnie, gdy wycenie podlega skomplikowany produkt lub usługa, na który składa się wiele elementów. Elementów, które – dodajmy – mają także różne warianty wielkości, materiału wykonania, źródła pochodzenia, itp. Do tego dochodzą jeszcze wybory związane z czynnikami zewnętrznymi, np. temperaturą, miejscem użytkowania czy zjawiskami atmosferycznymi. Sprzedawca przygotowujący ofertę musi wziąć pod uwagę niekiedy setki zmiennych.
Jeśli pomoże mu w tym system, ryzyko pominięcia lub niedoszacowania niektórych elementów znacznie spada. System stojący za konfiguratorem produktu po pierwsze czerpie z aktualizowanych baz danych. Po drugie wyposażony jest w reguły i algorytmy, które zapobiegną pomyłkom i kolizjom w doborze elementów, gdy jeden wybrany nie pasuje do drugiego. Sprzedawca otrzyma na przykład komunikat, że wybrany przez niego element nie nadaje się do pracy na wolnym powietrzu, gdzie ma stać finalny produkt.
Konfiguratory produktu zmniejszają ryzyko złożenia błędnej czy niedoszacowanej oferty.
Argument 3 - lepsze wykonanie
Praca z konfiguratorem ma jeszcze jedną zaletę – obniża ryzyko reklamacji po sprzedaży. Wynika to nie tylko ze wspomnianego wcześniej komunikowania przez system ewentualnych niedopasowań i braków. Inną przyczyną jest to, że konfigurator produktu często wyposażany jest w moduł projektowania, nierzadko w wizualizację 3D. Umożliwia klientowi „obejrzenie” finalnego produktu przed zakupem i znalezienie ewentualnych obszarów, które chciałby zmienić.
Co więcej – program łatwo można powiązać z systemem zarządzającym logistyką i produkcją. Po złożeniu zamówienia przez klienta, dział zakupów dostanie automatycznie listę elementów składowych zamawianego produktu. Pozwoli to szybko sprawdzić, które składniki są dostępne w magazynie, a które należy zamówić. Analogiczny komunikat wraz z zatwierdzonym przez klienta projektem otrzyma też dział produkcji, który będzie miał za zadanie złożyć wszystko w całość. W fabrykach pracujących w podejściu Przemysłu 4.0. wszystko to może dziać się automatycznie, przy minimalnym udziale człowieka. Maszyny otrzymają projekt i podejmą produkcję.
Konfiguratory produktu pomagają w szybkiej i bezbłędnej produkcji.
Podsumowując
Narasta niecierpliwość klienta w oczekiwaniu na zaspokojenie swoich potrzeb. Sporządzona szybko i bezbłędnie oferta jest dla niego ważnym argumentem w wyborze dostawcy.